science

علمی و آموزشی

science

علمی و آموزشی

تاثیرات مخرب الزویر بر دنیای علم


بزرگ‌ترین دلیلی که دانشمندان برای مخالفت با انتشارات الزویر و سایر ناشران دانشگاهی دارند این است که آن‌ها را یک بنگاه اقتصادی می‌دانند. جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۵ میزان سود خالص ناشران دانشگاهی ۱٫۱ میلیارد دلار بوده است که حتی از سود خالص شرکت اپل نیز فراتر رفته است. یک آمار بسیار قابل تامل که اخیراً منتشر شده است نشان می‌دهد سه انتشارات الزویر، اشپرینگر و وایلی در مجموع ۴۲ درصد مجلات علمی با کیفیت جهان را منتشر می‌کنند.

نتیجه این انحصار این است که بسیاری از پژوهشگران و دانشمندان دنیا از دسترسی به جدیدترین یافته‌های علمی محروم مانده‌اند چرا که هزینه دسترسی به این مجلات برای آن‌ها قابل پرداخت نیست. بسیاری از پژوهشگران در کشورهای در حال توسعه توانایی خرید مقالات این ناشران را ندارند. بنابراین این ناشران توانسته‌اند تولیدات علمی که به آن‌ها متعلق نیست را به صورت انحصاری و با هزینه بالا به دیگران بفروشند.

نکته جالب اینجاست که این ناشران هیچ هزینه‌ای بابت تولید این آثار علمی پرداخت نمی‌کنند. برخی پژوهش‌ها چندین میلیون دلار هزینه دارند و سایر پژوهش‌ها نیز ممکن است ده‌ها دلار هزینه داشته باشند که عموماً توسط دولت‌ها و موسسات دانشگاهی پرداخت می‌شوند. نتایج این پژوهش‌ها در نهایت توسط این ناشران و بدون پرداخت هیچ‌گونه دستمزدی چاپ می‌شود و سپس همین پژوهشگران برای دسترسی به مقالات تولیدی همکاران خود باید هزینه پرداخت نمایند!


سایت چاپ مقاله نارون ژورنال را برای  ادامه این لینک مشاهده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.